Innehåll
Kursen täcker först vilka förändringar som påverkar kollektivtrafiken idag, hur nuläget ser ut i svensk och nordisk kollektivtrafik och vilka utmaningar som är speciella för kollektivtrafiken.
Genom att sedan arbeta med inspiration från andra liknande branscher och case från kollektivtrafiken läggs en grund för vidare förståelse av de utmaningar som stegen mot datadriven kollektivtrafik innebär. Kursen kommer också att visa på oväntade områden som ett datadriven angreppssätt kan skapa stort kundvärde.
Avslutningsvis går kursen in på konkreta modeller och hjälpmedel för hur deltagarna kan börja ta konkreta steg mot datadriven kollektivtrafik i sina organisationer.
Målgrupp:
Personer som är starkt engagerade i att utveckla det kollektiva resandet, att göra resandet i städer och på landsbygden enklare och mer hållbart. Kursen riktar sig till dig som vill lära dig hur data kan bli motor för att ge kunderna en bättre tjänst till lägre kostnad, även inom oväntade områden.
Du kan arbeta som konsult, leverantör, operatör eller hos någon av kollektivtrafikmyndigheterna i Norden (kursen ges på svenska). Du kan också arbeta hos några av de nya aktörerna inom kollektivt resande och vill förstå mer av utmaningarna hos den offentligt finansierade trafiken och hur ni bättre kan samarbeta. Du kan arbeta med såväl strategiska som operativa frågor.
Detta är inte rätt kurs för dig som vill lära dig de senaste teknikerna kring AI, dataanalys och optimering osv. Denna kurs fokuserar mer på vilka värden tekniken ger och hur du kan hjälpa din organisation att bli mer datadriven.