När kan AI ersätta kreativa arbetsuppgifter?

Savantic höll två kreativa workshoppar för den strategiska designbyrån Pond Design. Målet var att utforska hur mycket nytta AI kan skapa i en kreativ process. Emilie Camén, New Business Director, på Pond skrev en bloggpost om det som du kan läsa här nedanför.  

När kommer vi med kreativa yrken att ersättas av datorer?

Att AI tar över världen har länge varit något alla fruktar (eller längtar efter!). På Pond Design var vi nyfikna och sugna på att förstå hur AI de närmaste åren kommer påverka oss som människor och yrkesaktiva. Eftersom ämnet skapade stort engagemang internt bestämde vi att vi ville utforska det djupare i några workshops.

Vi bjöd in Marcus Weiland från Savantic, en konsultfirma som bygger AI-lösningar och guidar företag mot att bli mer datadrivna, som vår personliga AI-guru. Förutom att han lärde oss grunderna i artificiell intelligens, fick vi även prova att använda olika AI verktyg som kan automatisera vissa moment vi utför manuellt i vårt dagliga arbete. Det var intressant att utforska dessa verktyg. Vi märkte att AI inte bara kan ge upphov till skratt, den kan även hjälpa oss betydligt mer med kreativa arbetsuppgifter än vi på förhand trodde.  AI fungerar perfekt för att generera stora mängder förslag eller idéer på kort tid. Det kan faktiskt vara väldigt relevant. Att använda den här typen av AI-verktyg gör att vi kan komma igång fort och låta oss lägga mer fokus på vår mänskliga kreativa magi. Vi lärde oss även vad AI inte kan göra: förutse när människor plötsligt ändrar beteende. Det är exakt då som det börjar bli riktigt intressant och det är ett område där den fantastiska kreativa mänskliga hjärnan är fenomenal; att tänka utanför boxen.

Svaret på vår ursprungliga fråga i rubriken är: tja, vi är ganska nära, men vi kommer nog snarare att se AI mer som en kollega än som ett hot. Vi kommer definitivt att utforska det här området vidare och ser fram emot att integrera AI mer i vårt arbete under kommande år.

Tack Marcus och Savantic för att ni var så mänskligt intuitiva i att förstå exakt vad det var vi behövde i form av AI-godis!

Här är mina tankar kring upplevelsen och det som Emilie skrev:

Att arbeta med sanna kreatörer

På Savantic arbetar vi normalt med att använda AI för att lösa problem i praktiken. Utmaningar vi stöter på kan handla om att räkna och klassificera celler i ett prov för att ställa diagnos. Eller så bygger vi in intelligens i en produktionsprocess för att hitta defekter, eller använder AI för att förutspå hur mycket av en produkt som måste finnas i lager för att möta framtida behov. Pond arbetsområde är betydligt öppnare och antalet möjliga ”lösningar” är oändliga. AI har traditionellt inte varit särskilt användbart för denna typ av öppnare problem och kreativ AI har först på sistone börjat göra större framsteg.

För oss var det väldigt spännande att få utforska detta område tillsammans med Pond. Vi försökte förflytta gränserna för vad som går att göra inom kreativ AI med hjälp av den senaste tekniken, specifikt inom natural language processing (NLP) och generative adversarial networks (GAN). En del av resultaten som genererades kan, om man är väldigt positiv, möjligen beskrivas som annorlunda. Men andra var verkligt kreativa och AI fick Ponds kreativa process att gå i riktningar som annars inte hade blivit utforskade.

För mig personligen var det extra givande att se den entusiasm och det stora engagemang som AI kan skapa. Många är rädda att bli ersatta av AI i framtiden, men alla på Pond skrattade och omfamnade teknologin. Det var också spännande att se hur mycket vi har gemensamt. På Savantic använder vi samma kreativa angreppsvinkel när vi löser problem som Pond gör för att skapa ett nytt varumärke. På vissa sätt har en data scientist mer gemensamt med en designer än med en programmerare.

Stort tack för att ni ville göra detta med Savantic. Vi ser fram emot ytterligare samarbeten i framtiden inom det växande området kreativ AI!